– LA | California –

Los Angeles – City of Angels – LA.
For første gang på årevis sto jeg på flyplassen med bagasjen full av bikinier og skjørt istedenfor det som vanligvis bruker å være en bagasje fylt til randen av ull og dun.
På billetten var LA oppført som endelig destinasjon. Det føltes rart å skulle reise til statene bare for å kose meg (tror det kalles ferie), og ikke for å begi meg ut på et nytt kaldt eventyr i Alaskas isøde.

Søsteren min, Frøy, bor her og studerer Business ved Santa Monica College, så hun inntok rollen som vert, guide og reiseleder.
Hennes liv er ganske forskjellig fra det livet jeg lever i lille Sykkylven på Sunnmøre langs Norges kalde vestkyst.
Dagene her var lange, solfylte og varme, og nettene like nesten lange med tanke på det livlige nattlivet LA har å by på.
Frøy & meg
LOS ANGELES er jo en utrolig stor by, faktisk USA nest største (etter New York) når det kommer til innbyggertall.
Selve byen i seg selv rommer 3,95 millioner sjeler, og forstedene ca 18 millioner.
Så jeg tror de som leser dette, og som har vært der selv, sier seg enig i at det stadig foregår noe i gatene.
Gatemusikanter, morsomme salgsboder, kaffebarer, restauranter og koselige kafeer er det i overflod av.
LA er jo også kjent som verdens navle når det kommer til filmindustri – Hollywood.
Bare det å rusle nedover «Walk of Fame» er ganske surrealistisk. Du passerer røde løpere og har tunga bent i munnen for å fremstå som normal foran de ca 2m høye livvaktene til filmstjerner som straks kommer ut for å posere på premierer.

I utkanten av byen ligger fjellene, naturen her i California er utrolig vakker. Tropisk og solfylt men frodig.
Noe som overrasket meg, jeg trodde at California var uttørket og «nakent» med lite vegetasjon. Eheh.
Vi gikk fjellturer opp disse sidene, blant annet helt opp til Hollywood-skiltet og til Griffith Observatory. Fjellene har fine turstier og er visst populære både blant kjendiser og «den vanlige mannen i gata».
Å gå fjellturer i en slik varme er ikke bare, bare. Men veldig verdt det – på toppen var det storslått utsikt over byen, så langt øye kunne se. På ekstra klare dager kan en visst se helt til ut til enden av byen, og havet.

Malibu og Venice Beach byr på mye rart. Vi gikk langs strandpromenaden (som er et stykke, for det tok hele dagen)
men neste gang skal jeg sykle eller stå på rulleskøyter nedover den fine sykkelveien som går langs strandlinjen. Der ligger også de karakteristiske badevaktstårnene som noen sikkert kjenner igjen fra Baywatch. ;)
Vi ruslet også forbi Muscle Beach – en utendørs treningspark der kroppsbyggere trener i solen, og den kjente skateparken der du kan se på skatere fra amatør til proffnivå trikse.
Rare butikker og boder ligger på rekke & rad og ca annenhver av de solgte botox eller (medisinsk) marihuana.
Du vet de du passerte var passe «stein» når de danset lidenskapelig rundt med palmeblad…

Områdene her er fargerike og du ser mye «StreetArt», faktisk er veldig mye av det utrolig beundringsverdig

LA har alt for mye å by på, og dagene gikk unna altfor raskt. Dette er en by som definitivt byr på «det gode liv», og jeg kan ærlig innrømme at det ikke var helt forj*vlig å kjøre nedover highwayen i solnedgang, i en temmelig fin bil, med god musikk fra høyttalerne og god stemning.  Det var heller ikke forj*vlig å rusle langs strandkanten, føle sanden brenne litt under føttene, høre bølgene slå, å kjøle seg ned med en iskaffe på en kaffebar med sjel.

• Nyter solnedgangen på Malibu beach

Jeg er glad for muligheten jeg fikk for å oppleve enda en plass i USA`s stater (Ja Frøy, jeg er temmelig misunnelig, hehe), jeg har allerede overtalt Aleksander til å bli med tilbake en gang.
GrandCanyon ligger kun noen få timer unna – jeg har planene klare ;)

Kristoffer & Frøy, Takk for turen!

Andre opplevelser
♥ Six Flags – en av USA`s store fornøyelsesparker. Helt elleville karuseller, noen av de litt verre enn andre. En av gangene vi sto i kø, hadde vi en ganske stor, tøff kar bak oss. Etterhvert som det nærmet seg vår tur hørte vi han si «Sorry man, I just cant do this!», før han gikk. Da tror jeg alle tre av oss også revurderte det noen sekunder…
Vi var der fra parken åpnet til den stengte, kan ikke huske å hatt det så gøy på lenge. Såre i magemusklene etter å ha ledd så mye og hese i stemmene etter all hylingen *kremt*
sovnet vi rimelig raskt den kvelden.
♥ Vi ble involvert i en bilulykke, og ja, du leste riktig. Det var et mildt treff så ingen ble skadet (annet enn å få testet blodpumpen og nervene da..)
Det er 7 kjørefelt (èn retning) på motorveiene her, og de kjører som sinnsyke!
♥ Alle de fine solnedgangene. Det er noe eget med solnedgangene helt vest i USA. De var nesten (bare nesten) like unike og fargesterke som de jeg har opplevd i Alaska.
Det er noe eget i det å sitte å beundre solnedgangene og tenke på livet. Kristoffer kom med et par ganske fine spørsmål ;)
♥ Kvelden vi var ute å spiste på en veldig fin restaurant. Utrolig bra livemusikk, fancy drinker og Frøy ble sjekket opp av noen russiske sjeiker *ler*.
♥ En sen kveld på vei hjem var vi nok ganske slitne, for vi brukte over to timer ekstra på kjøreturen. Vi kjørte feil på den ene avkjørselen etter den andre, til slutt ble det hele bare tragikomisk og det endte i latterkrampe (egentlig mer som hysterisk humring). Vet du hvor vanskelig det er å komme seg tilbake til utgangspunktet når man først har kjørt feil på en så stor amerikansk Highway?